موسسه خیریه نیک

موسسه محبت و کارگشایی نیک

تماس با خیریه

حمایت از زنان بی سرپرست

زنان به دلایل مختلفی ممکن است دچار بد سرپرستی و یا بی سرپرستی شوند. مسائلی مانند فوت همسر، طلاق، زندانی شدن همسر، از کار افتادگی و یا حتی مهاجرت همسر می‌توانند از جمله این موارد باشند. این زنان ازدواج نکرده و خود بار زندگی را به دوش می‌کشند. در نتیجه حمایت و کمک به زنان بی سرپرست یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در مؤسسات خیریه مطرح می‌شود. حمایت از زنان بدسرپرست می‌تواند به طرق مختلف انجام شود. کمک‌های مالی، کمک‌های معیشتی، ایجاد اشتغال و آموزش مهارت‌های مناسب و … می‌تواند کمک بزرگی به این عزیزان نماید. حمایت‌های مالی و معنوی از زنان بدسرپرست به اشکال مختلف انجام می‌شود. کمک هزینه اشتغال یکی از این موارد است که با آموزش مهارت‌های لازم می‌توان به ایجاد کار و یا ورود به بازار کار از زنان حمایت نمود.

کمک به زنان بی سرپرست

یکی از معضلاتی که زنان بی سرپرست یا بدسرپرست با آن مواجه هستند، مشکلات مالی است. نداشتن کار مناسب و بیکاری می‌تواند زمینه را برای آسیب‌های اجتماعی آماده نماید. بنابراین بهتر است از طریق اشتغال زایی زنان بی سرپرست قدم بزرگی برای حمایت از این افراد برداشت. با آموزش مهارت‌های لازم می‌توان این زنان را برای ورود به بازار کار آماده نموده و در به دست آوردن شغل مناسب باید تأمین استقلال آن‌ها شد. البته در کنار این حمایت‌ها، کمک‌های نقدی و غیر نقدی نیز راهگشا است. این کمک‌ها می‌تواند به صورت دوره‌ای و یا مقطعی انجام شود. از جمله تأمین معیشت ، کمک‌هایی برای  تأمین مسکن مناسب، کمک به آموزش و نیازهای آموزشی فرزندان، ایجاد بستر مناسب برای ازدواج مجدد و … از جمله این موارد هستند. البته در این میان نگرش‌های منفی جامعه به این زنان نیز باید مورد توجه قرار گیرد. تأمین مالی زنان بدسرپرست و بی سرپرست از طریق ایجاد اشتغال و یا حمایت‌های دیگر باعث می‌شود تا میزان آسیب‌های روحی کاسته شود.  معمولاً در مؤسسات خیریه بخشی را به این افراد اختصاص داده و از طریق ارائه شماره کمک به زنان بی سرپرست از این عزیزان حمایت می‌شود. 

حمایت از زنان بدسرپرست

کمک به زنان بدسرپرست یعنی زنانی که با وجود همسر نمی‌توانند از عهده مشکلات خود برآیند. همسر این عزیزان به دلایلی مانند از کارافتادگی، مهاجرت همسر برای کار، زندانی بودن و … امکان تأمین مخارج زندگی را ندارد. در نتیجه لازم است به طرق مختلف از این افراد حمایت شود. در مؤسسات خیریه  نه تنها به این زنان برای اشتغال کمک می‌شود و یا بسته‌های معیشتی مختلف در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، بلکه با معرفی   سایت حمایت از زنان بی سرپرست به خیرین و بانیان خیر این مسیر را هموارتر می‌کنند.

کار برای زنان بی سرپرست

توانمندسازی و ایجاد اشتغال یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در مؤسسات خیریه برای حمایت از زنان بدسرپرست و بی سرپرست انجام می‌شود. بخصوص زنانی که مسئولیت فرزندان خود را نیز برعهده دارند، مشکلاتشان چندین برابر است. به همین دلیل اشتغال زایی زنان بدسرپرست می‌تواند از معضلات بیشتر برای این افراد جلوگیری نماید. زیرا نداشتن شغل مناسب و بیکاری ممکن است باعث بروز معضلات اجتماعی و آسیب‌های بیشتر به این افراد شود. این اقدامات اساسی و بنیادی بوده و در کنار حمایت‌های نقدی و حمایت‌های غیرنقدی می‌تواند رفاه و زندگی بهتری را برای این زنان و فرزندانشان فراهم نماید.  

کمک به زنان سرپرست خانوار

کمک به زنان خودسرپرست را نیز می‌توان از راه‌های مختلف انجام داد. یکی از مهم‌ترین اقدامات برنامه‌ریزی و ساماندهی این عزیزان است. به این ترتیب که با آموزش مهارت و حرفه مشخص با توجه به علاقه‌مندی و توانایی آن‌ها، ابزار کار را فراهم نمود. با این کار زمینه را برای حضور این افراد در جامعه و استقلال مالی آماده نمود. البته برای زنانی که این امکان برایشان فراهم نیست و یا از نظر سنی و سایر شرایط نمی‌توانند به اشتغال بپردازند، با کمک‌های مالی و غیر مالی حمایت نمود. تأمین اقلام خوراکی و غیر خوراکی، تأمین پوشاک، کمک به تأمین هزینه‌های درمانی و … از جمله این موارد هستند.

موسسه خیریه کمک به زنان بی سرپرست

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در مؤسسات خیریه به آن پرداخته می‌شود، حمایت از زنان خودسرپرست است. این زنان بنا به دلایلی همسران خود را از دست داده و یا با وجود همسر، امکان تأمین مخارج زندگی را ندارند. یکی از مؤسسات خیریه که در این زمینه فعالیت می‌کند، موسسه نیک است. در این موسسه از راه‌های مختلف از این عزیزان حمایت می‌شود. ابتدا با شناسایی افراد نیازمند و نیز بررسی شرایط زندگی آن‌ها راه‌های کمک‌رسانی تعیین می‌شود. یکی از این راه‌ها، کمک‌های مالی و نقدی به آن‌ها می‌باشد که برای زنانی که امکان کسب درامد، آموزش و مهارت‌آموزی را ندارند شامل می‌شود. برخی از زنان توانایی آموزش دیدن و تولید اشتغال را دارند. بنابراین با آموزش‌های لازم و مهارت‌آموزی و در برخی موارد تأمین ابزار کار، زمینه اشتغال آن‌ها فراهم می‌شود. البته کمک‌های مالی دیگر نیز می‌تواند به صورت مقطعی و دوره‌ای انجام شود. کمک‌هایی برای تأمین معیشت، پوشاک، تأمین هزینه‌های مسکن و نیز کمک به آموزش و پرورش فرزندان، تأمین بهداشت مورد نیاز و … با کمک خیرین نیز در لیست برنامه‌های این موسسه قرار دارند.