موسسه خیریه نیک

موسسه محبت و کارگشایی نیک

تماس با خیریه

کمک به آزاد سازی زندانیان

یکی از بهترین و خداپسندانه‌ترین اقداماتی که می‌توانیم جهت بهبود شرایط اجتماعی کشور انجام دهیم، کمک به آزاد سازی زندانیان و یا کمک به خانواده زندانیان است. زمانی که سرپرست خانواده به دلایل غیرعمدی نظیر دیه، مهریه، چک برگشتی و … به زندانی می‌افتد، عملاً سلامت روانی خانواده به اختلال می‌افتد. خانواده از نظر مالی در مضیقه است و همین امر باعث بروز مشکلات دیگر برای افراد خانواده می شود. این موضوع در جایی بسیار غمگین کننده است که میزان بدیهی‌های زندانیان به قدری اندک است که ارزش مشکلات آینده را ندارد. آزادسازی این افراد به کاهش نا به هنجاری‌های اجتماعی کمک می کند و از این رو یکی از خدمات خیریه مربوط به این کار است. یک وجه از کمک‌هایی که توسط خیریه‌های جمع‌آوری می شوند، بابت پرداخت بدهی زندانی پرداخت می شود و در صورتی که زندانی به هر دلیل امکان خارج شدن از زندان را نداشته باشد، به خانواده او که به دلیل نبودشان دچار مشکلات مالی شده‌اند، کمک می شود. بدیهی است که اگر خانواده یک متهم و زندانی از لحاظ مالی دچار مشکل شوند، خانواده مسیر زندانی را ادامه خواهد داد و این موضوع سلامت جامعه را ه خطر می‌اندازد.

کمک به آزادی زندانیان بدهکار

کمک به آزادی زندانیان مالی از جمله وظایف یک مجموعه خیریه است. زندانیان مالی اغلب به دلیل ورشکستگی که ناشی از اوضاع نا به سامانه اقتصادی است، تصادف و پرداخت دیه به زندان می‌افتند. این افراد شرافتمند زمانی که در زندان نبوده‌اند، به هیچ عنوان به فکر کلاهبرداری نبوده‌اند و تنها به دلیل عدم پرداخت وجوه مالی در زندان به سر می‌برند. در کنار این افراد بعضی افراد نیز به دلیل عدم پرداخت مهریه به زندان افتاده‌اند. نبود این افراد در کنار خانواده‌شان نه تنها باعث پرداخت بدهی‌ آن‌ها نمی‌شود؛ بلکه شالوده خانواده در نبود آن ها از هم می‌پاشد. در صورت کمک به این افراد و آزاد شدنشان، آن ها می توانند سایه خود را روی خانواده بی‌اندازند و از ناهنجاری‌هایی که ممکن است برای کودکانشان و همسرشان اتفاق بی افتد پیشگیری کند. به عبارتی آزاد سازی زندانیان نه تنها به فردی زیان دیده کمک می‌شود بلکه باعث بازگشت سرپرست خانواده به کانون گرم خانه می‌شود.

کمک به آزادی زندانیان غیر عمد

زندانیان غیر عمد، افرادی هستند که بدون آنکه بخواهند دچار مشکلاتی شده‌اند و باید مبلغی را به فرد دیگری پرداخت کنند. این افراد اغلب به دلیل تصادف و پرداخت دیه، ورشکستگی و چک‌های برگشتی پرداخت مهریه و … به زندان می‌افتند. اگر بدهی این افراد کم باشند، لیستی از آن ها تهیه شده و به کمک افراد خیر پرداخت می شوند. اما در صورتی که مبلغ بدهی بالا باشد با برگزاری گلریزان زندانیان، بدیهی این افراد پرداخت می شود.

کمک به آزادی زندانیان زن

با اینکه زندانیان غیر عمد آقا نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند، اما زندانیان خانم، سرنوشت سخت‌تری دارند. این موضوع آنجایی سخت می شود که پای یک بچه نیز در میان باشد. نبود مادر خانواده در خانه، خانواده را با مشکلات بسیار زیادی مواجه می‌کند. در این زمان اغلب پدر خانواده نیز درگیر مشکلاتی است که توانایی رسیدگی به کودکان را نخواهد داشت. بازگشت هر چه سریعتر مادر خانواده الزامی است؛ زیرا کودکان بیشتر از پدر، به مادر احتیاج دارند. مادرانی که به دلایل غیر عمد و بدون خواسته خود وارد زندان می‌شوند؛ نمی‌توانند نقش مادری خود را به خوبی ایفا کنند. حتی اگر یک زندانی، مادر هم نباشد، توانایی تحمل شرایط زندان برای یک خانم بسیار سخت است و خانم‌هایی که بدون خواسته خود و تنها به دلیل مالی در زندان هستند، آسیب‌های روانی بسیاری را تجربه می‌کنند.

کمک به خانواده زندانیان نیازمند

عدم حضور پدر یا مادر خانواده به دلیل مشکلات مالی و زندانی شدن آن‌ها، مشکلات زیادی را برای خانواده ایجاد می کند. از جمله این مشکلات که نیاز به کمک به خانواده زندانیان را اهمیت می‌بخشد، می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • احساس کمبود پدر و مادر در کودکان، باعث بروز عقده‌های درونی خواهد شد.
  • نبود پدر و سرپرست، باعث عصیان فرزندان و گاه بزهکار شدن آن‌ها می‌شود.
  • بروز مشکلات مالی و احتیاج به خوراک و پوشاک کودکان
  • بروز مشکلاتی در تحصیل کودکان و تأمین احتیاجات درسی آن‌ها
  • بد سرپرست شناخته شدن خانم و کودکان خانواده و آسیب‌های اجتماعی که در کمین آن‌ها است
  • نیاز به کار کردن کودکان و افزایش آمار کودکان کار
  • عدم امکان پرداخت اجاره خانه

کمک به خانواده زندانی هم می‌تواند به شکل مالی صورت گیرد و پرداخت هزینه‌های خوراک و پوشاک، مسکن و تحصیل را شامل شود. اما مهم‌ترین بخش این کمک‌های عاطفی و روانی آن‌ها است. با تأمین مالی خانواده، آن‌ها به صورت خودکار از آسیب‌های اجتماعی دور می‌نماید.

خیریه کمک به خانواده زندانیان

کمک معیشتی به خانواده زندانیان اصلی‌ترین خدماتی است که خیره نیک برای این خانواده‌ها در نظر گرفته است. این کمک‌های معیشتی می‌تواند به صورت ماهانه به حساب سرپرست خانواده که اغلب مادر آن‌ها است، پرداخت می شود. این مبلغ به حدی است که می‌تواند نیازهای اولیه آن‌ها را برطرف نماید. نیاز به تهیه خوراک، تهیه پوشاک، پرداخت اجاره خانه، تهیه تجهیزات و احتیاجات تحصیلی کودکان از جمله نیازهای اساسی خانواده‌های زندانیان هستند. در صورتی که احتیاجات مالی خانواده به شکلی حل شود، کودکان و مادر خانواده می‌توانند از ناهنجاری‌ها دور بمانند. طبیعی بودن وضعیت زندگی خانواده زندانیان، آن ها را از آسیب‌های روانی دور می‌دارد.