موسسه خیریه نیک

موسسه محبت و کارگشایی نیک

تماس با خیریه

فواید نذری دادن

فواید نذری دادن

نذر یک تعهد شخصی است که به صورت عملی یا مالی به خدا یا انبیا و اولیا و مقربین درگاه او می دهید. مهم است که نذری که می دهید با دقت انتخاب شود و با توجه به شرایط و موقعیت های فردیتان متعاقباً اجرا شود. همچنین، شناخت آداب نذری دادن به شما کمک می کند که در نذورات خود از موارد غیرممکن پرهیز کنید تا از ناراحتی ها و شکست های ناشی از ناتوانی در اجرای نذر جلوگیری کنید. در زیر به برخی از فواید نذری دادن اشاره می کنیم:

با شناخت اهمیت نذری دادن به خودتان تعهد می دهید که تا زمان رسیدن به هدف، تلاش خواهید کرد. این کمک می کند تا اراده تان قوی تر شود و از مشکلات و چالش ها با امید به خدا و توکل به او گذر نمایید.

نذر می تواند انگیزه بخش باشد. زمانی که هدفی را به صورت رسمی نذر می کنید، این امر می تواند انگیزه شما را بیشتر کند و احساس می کنید که دارید به چیزی مهم و ارزشمندی می پردازید.

تلاش برای رسیدن به یک هدف نذری می تواند به رشد شخصی شما کمک کند. در طی این مسیر، ممکن است با چالش ها و موانعی روبرو شوید که باعث یادگیری و پیشرفت شما می شود.

بعضی از افراد نذورات خود را به خدمت به جامعه  و دیگران اختصاص می دهند. این به عنوان یک راه برای کمک به دیگران و ارتقاء اخلاق و انسانیت شناخته می شود.

نذر دادن می تواند به شما تجربه های معنوی و روحانی ارائه دهد. تعهد به یک هدف مقدس می تواند به شما احساس ارتباط بیشتری با معنویت و ارزش های دینی یا روحانی بدهد.

حدیث در مورد نذری دادن

در اسلام، اطعام نیازمندان و مستمندان به عنوان یکی از اعمال خیر و انفاق مورد تأکید قرار گرفته است. قرآن و احادیث پیامبر اسلام (صلى الله عليه و آله) به شدت به اهمیت کمک به نیازمندان و اطعام آن ها در قالب نذری دادن اشاره دارند. به طوری که در روایات زیر به این مهم می توان پی برد.

از امام رضا علیه السلام در المحاسن ص 389 نقل شده است:

خداوند می دانست که همگان قدرت بر آزادسازی بردگان ندارند لذا برای آن ها راهی برای رسیدن به بهشت قرار داد و آن اطعام طعام است

از امام صادق علیه السلام در وسایل الشیعه ج24 ص287 ، الکافی ج4 ص50 نقل شده است:

نشانه ایمان دو چیز است حسن خلق و اطعام طعام. در جایی دیگر در وسایل الشیعه ج24 ص288 از ایشان نقل شده است که چند چیز است که سبب نجات انسان از آتش جهنم می شود که یکی از آن ها غذا دادن به دیگران است.

از امام باقر علیه السلام در المحاسن ص387 نقل شده است:

خداوند اطعام طعام را دوست دارد. در جایی که از ایشان سوال شده است که نذری را باید به چه کسانی داد؟ جواب داده اند که هرکس گرسنه ای را سیر کند خداوند او را از میوه های بهشتی اطعام می کند. این حدیت در کتاب المحاسن ص393  آورده شده است.

ثواب نذر کردن

در اسلام، نذر کردن به معنای تعهد و قصد جدی برای انجام یک عمل خیر است. ثواب نذر کردن به معنای پاداشی است که به انسان به خاطر انجام نذر از طرف خداوند داده می شود. در هیچ یک از منابع دینی ثواب مشخصی برای نذر کردن آورده نشده است اما اگر به آیات و روایات مراجعه کرد می توان نتیجه گرفت که ثواب نذری دادن، معنوی بوده و شامل موارد زیر است:

اگر نذر برای انجام عبادات، اطاعت از دستورات دینی، کمک به نیازمندان، احسان و کمک به افراد خانواده و دیگر اعمال خیر کرده باشید، به خدا نزدیک شده و ممکن است ثواب این عمل را هم در دنیا و آخرت مشاهده نمایید.

اگر نذر به خدمت به جامعه اختصاص یابد، می تواند ثواب اخلاقی، انسانی و اجتماعی داشته باشد. زیرا این نذر به ارتقاء جامعه و بهبود شرایط اجتماعی منجر خواهد شد.

اگر نذر به حفاظت از محیط زیست، حیوانات و طبیعت داده شود، این عمل می تواند به بهبود محیط زیست کمک کند و ثواب معنوی داشته باشد.

اگر نذر به تحصیل و تعلیم داده شود و به سوی کسب علم و دانش برود، این کار می تواند به رشد شخصی و افزایش دانش مؤمن منجر شود که ثواب آن نزد خداوند بی پایان است.

همانطور که مشاهده کردید اهمیت نذر کردن به ثواب معنوی آن است و در صورتی که تمایل به اجرای هر کدام از نذرهای فوق هستید می توانید از مجموعه خیریه نیک کمک گرفته و این سنت الهی را اجرا نمایید.

نذر برای گره گشایی

در برخی موارد، مردم ممکن است نذری به خداوند داشته باشند که اگر یک مشکل خاص حل شود، به عنوان تشکر و اطمینان به قدرت الهی نذر می دهند. این نوع از نذرها به عنوان “نذر گره گشایی” شناخته می شوند. در گره گشایی با نذر کردن ، اعلام می کنیم که در صورت حل یک مسئله خاص، در کنار تشکر و احترام به قدرت و رحمت الهی، سنت نذری دادن را اجرا خواهیم کرد.

مهم است که در نذر گره گشایی نیت صادقانه داشته باشید و از این نذر برای بهبود و تقویت ارتباط با خداوند استفاده کنید. همچنین، مواردی که نذر می دهید، باید با توجه به اصول دینی و اخلاقی انتخاب شوند.

کلام آخر

همه ما مسلمانان و شیعیان برای تقرب به درگاه الهی و رفع بعضی مشکلات و مسائل سنت نذر کردن را اجرا می نماییم. همانطور که در متن اشاره شد نذری زمانی نزد خداوند بیشترین ثواب معنوی را خواهد داشت که به مساکین، نیازمندان و ایتام تعلق گیرد. اما شناسایی این افراد در این برهه زمانی کار مشکلی به نظر می رسد. از این رو در صورت تمایل به اجرای نذری می توانید از موسسه خیریه نیک کمک بگیرید. اعضای این خیریه توسط افراد مورد اعتماد شناسایی شده و برای اهدای نذری های شما بهترین گزینه ها هستند.